KRÍŽNIK (NEMERE II)
HISTÓRIA HAJO
Klasický krížnik (anglicky Square Metre Yacht alebo Skerry Cruiser, nemecky Scharenkreuzer alebo Schärenkreuzer) je typplachetnice, zvyčajne postavený z dreva podľa takzvaného pravidla štvorcových metrov, pravidiel pre túto triedu plavidiel. Vznikla vo Švédsku a najrozšírenejšia bola v Pobaltí, hoci niektoré triedy boli populárne aj vo zvyšku Európy a v Spojených štátoch. Rôzne triedy klasických krížnikov nie sú postavené podľa presne definovanej konštrukcie, t. j. lode v rovnakej triede nie sú identické, ale keďže sa riadia rovnakými pravidlami, sú porovnateľné veľkosťou aj výkonom. Väčšina klasických krížnikov sú dlhé, úzke lode s nízkou palubou a vysokými plachtami.
Prvé domáce krížniky mali triedu 40. Kálmán Kandó, v celej Európe známy inžinier, ktorý vynašiel elektrické lokomotívy nesúce jeho meno, si v roku 1924 objednal návrhy u nemeckého lodného konštruktéra Adama Harmsa. Jeho loď postavila Balatonská jachtárska spoločnosť a plachetnica GLÓRIA bola spustená na vodu v roku 1925. O rok neskôr dal Jenő Moldoványi podľa návrhov Adama Harmsa postaviť krížnik NEMERE 40, tiež v Jachtárskej spoločnosti (tento škunerový krížnik je dnes medzi námorníkmi známy ako Kisnemere, pretože v roku 1944 sa jeden zo 75 krížnikov tiež volal Nemere). Obe lode sa po opakovaných rekonštrukciách plavia dodnes. Trvalo sedemnásť rokov, kým sa postavilo ďalších 40 krížnikov a do triedy pribudli ďalšie dve jednotky. ADDIO III bol dokončený v roku 1943 a TABU v roku 1944.
Vráťme sa však k vzhľadu ostatných tried krížnikov. V roku 1927 boli postavené tri krížniky 22 a jeden 30. Prvú 22, SIRICCO, postavil Dr. Miklós Tuss, druhú, ZULU, László Kerényi a tretiu, KARAKÁN, Krayer Krauss Arnold. Prvým z 30 lodí bol RABONBÁN, ktorý objednal Dr. Gábor Ugron, pravdepodobne v Nemecku. Dvadsaťdvojky boli pravdepodobne postavené podľa projektov Jenőho Benacseka. SIROCCO bol postavený v Budapešti, KARAKÁN v drevárskej spoločnosti vo Veszpréme a ZULU v Balatonskej jachtárskej spoločnosti. Loď SIROCCO vyhrala štyri majstrovstvá a 24. augusta 1929 prekonala rekord v preplávaní vzdialenosti medzi Kenese a Keszthely s časom 5 hodín 53 minút, čo sa podarilo pred 78 rokmi, o čom svedčí aj fakt, že dnes je rekord 3 hodiny 40 minút. RABONBÁN vyhral prvé preteky s modrou stuhou v roku 1934 a raz sa stal šampiónom. Druhá 30-ka bola spustená na vodu v roku 1928 a pokrstili ju EMESE, ktorú postavil spisovateľ a továrnik István Schuller. .
Viac informácií:http://www.scharenkreuzer.hu/balatoni_scharen_tortenet.html